toggle-button-green
toggle-button-green

Nahradí digitálna móda reálnu? Budúcnosť módy je spojená s technológiami

Čo ak by sme žili vo svete, v ktorom naše oblečenie nie je vyrobené z textilu, ale z pixelov? Digitálna móda už nie je iba víziou budúcnosti. Tvorcovia virtuálnych hier a vrcholové módne značky tvoria a predávajú takzvané digitálne odevy. Ak sú hry a komunikačné platformy digitálne, prečo by to tak nemohlo byť aj s módou? 

oblečenie na modeloch
Nahradí virtuálna móda reálne oblečenie? / Foto: Unsplash – Flaunter

Digitálna móda ako technologický trend 21. storočia

Digitálna móda predstavuje formu oblečenia, ktorá existuje len vo virtuálnej podobe. Znie to ako z budúcnosti, ale z pohľadu hráčov online hier, ide o bežný jav. Vo virtuálnej hre hráči nakupujú svojim postavám takzvané skiny. Tie prezentujú odev alebo doplnky hráčskych avatarov.

Príkladom je hra Fortnite, v ktorej si hráči môžu kúpiť typický skin postavy od 2 do 20 dolárov. Zaujímavosťou je, že trh skinov bude podľa expertov v roku 2022 predstavovať sumu okolo 36 miliárd amerických dolárov. 

Hoci virtuálna móda potrebuje čas na celosvetovú adaptáciu, v Amerike už existujú prvé digitálne módne domy. Holandská spoločnosť The Fabricant patrí medzi najznámejšie. Jej dizajnéri a kreatívci spolupracujú s digitálnymi umelcami a za obrazovkami počítačov tvoria jedinečné a autentické módne kúsky. 

Cena digitálnych šiat od The Fabricant sa pohybuje od 150 do 200 dolárov. Ich ceny sa vedia vyšplhať aj omnoho vyššie. Príkladom sú prvé digitálne šaty s názvom ‘Iridescence‘ ktoré sa predali za sumu 9 500 dolárov.

Zmení sa virtuálnou módou trh online predaja oblečenia?

Kerry Murphy, zakladateľ spoločnosti The Fabricant, tvrdí, že by virtuálna móda mohla výrazne ovplyvniť internetový predaj. Zákazník by vďaka virtuálnemu avatarovi s identickými telesnými proporciami, mohol vyskúšať akýkoľvek kúsok priamo z pohodlia domova.

Benefitom by podľa Murphyho malo byť nižšie percento vrátenia tovaru. Príkladom je internetový predajca Zalando, ktorému sa vracia späť až 50% produktov. V takýchto množstvách je to záťažou nielen pre biznis, ale aj životné prostredie.

modelky na fotení oblečenia
Predstavte si, že vlastníte šaty vyrobené z vody a podľa svojej nálady ich farbu meníte. / Foto: Unsplash – Flaunter

Krátke intro do histórie virtuálnej módy

V roku 2018 uverejnil škandinávsky maloobchod Carlings svoju prvú kolekciu digitálneho oblečenia. Zákazník si mohol vybrať spomedzi 19 kusov, ktorých cena sa pohybovala okolo 15 € až 20 €. Klient zaslal svoju fotografiu 3D dizajnérom a tí upravili digitálny outfit priamo na neho. Kolekcia sa tešila úspechu, a preto návrhári Carlings experimentovali ďalej.

Rok po uverejnení digitálnej kolekcie, dizajnéri vytvorili prvé grafické tričko s rozšírenou realitou. Tričko s názvom Last Statement T-Shirt využíva technológiu Sparks AR, vďaka ktorej dokáže svoj vzhľad graficky meniť. V praxi to vyzerá tak, že po použití filtrov na Instagrame a Facebooku si človek môže plynule meniť vzhľad trička. K dispozícií má 10 návrhov a vďaka tomu si nemusí v realite kúpiť žiadne ďalšie tričko. 

Mohla by digitálna móda riešiť problém fast-fashion priemyslu? 

Rýchla móda popularizuje myšlienku, v ktorej byť cool znamená vlastniť a neustále nakupovať nové oblečenie. Vplyvom sociálnych médií a fast-fashion influencerov, sa trend rýchlych outfitov rozmohol neudržateľne.

Podľa prieskumu neziskovej organizácie Wrap, považuje každá tretia žena nový kus oblečenia po jednom alebo dvoch noseniach za starý. Nemôžeme sa čudovať, že týmto prístupom sa vo svete vyhodí a spáli až 60% všetkého oblečenia

Príchod digitálnej módy môže so sebou priniesť aj iné benefity. Jej tvorcovia a dizajnéri podporujú myšlienku toho, že ktokoľvek bez ohľadu na typ postavy, pohlavia či veľkosti si na seba môže vziať čokoľvek. Väčšina značiek digitálnej módy ponúka svoje kúsky bez udania rozmerov a pohlavia. Dá sa povedať, že je univerzálnou pre všetkých.

grafik upravuje digitálny outfit
3D dizájnéri a grafici upravia digitálny outfit priamo na fotku zákazníka. / Foto: Unsplash – Ion Sipilov

Dizajnérom a grafikom dáva virtuálny priestor šancu tvoriť kúsky, ktoré by v reálnom svete vyrobiť nemohli. Experimentujú s materiálmi, ktoré vo svete digitálu nepodliehajú fyzikálnym a gravitačným pravidlám. Predstavte si, že vlastníte šaty vyrobené z vody a podľa svojej nálady ich farbu zmeníte. Zákazníkom sa tu otvárajú nové dvere k väčšiemu sebavyjadreniu na sociálnych sieťach a v online priestore. 

Ako si môžete kúpiť alebo vyskúšať digitálne oblečenie? 

Digitálne kúsky si môžete zaobstarať na stránkach DressxTribute a na webe Carlings.

Ak si virtuálny outfit chcete skúsiť zadarmo, na stránke The Fabricant nájdete kolekciu free-files-drop odevov. Po stiahnutí si ich svojpomocne dokážete nasimulovať na vašu fotografiu.

Rovnako na stránke Zyler, si po nahratí vašej fotografie a typu postavy, môžete skúsiť akýkoľvek digitálny kúsok z ponuky.

Budúcnosť digitálnej módy

Ak sa na digitálnu módu pozrieme optikou generácie Z (ľudia  narodení v rokoch 1996 až 2010), tak budúcnosť určite má.

Táto generácia je technicky najbystrejšia a typická vytváraním postáv v online hrách a na sociálnych sieťach. Generácia Z väčšinu svojho života prežije v online prostredí a online komunitách. Tam sa môže vďaka expresívnym kúskom jednoducho prezentovať. Nie je potrebné, aby jednotlivé odevy fyzicky vlastnili, ak ich stačí ukázať online. 

Digitálna a udržateľná móda idú ruka v ruke

Je samozrejmé, že sa hmotný odev nebude môcť plne nahradiť virtuálnym. Avšak rýchlym technologickým vývojom a dopadom pandémie na módny priemysel sa ponúka nová príležitosť. Čo ak by sme doma vlastnili iba minimalisticky kapsulový šatník a na sociálnych sieťach uverejňovali fotky s outfitmi ako z fashion-week?  

V reálnych šatníkoch by sme vlastnili udržateľné kúsky a v našom virtuálnom šatníku také odevy, ktorých jediným odpadom sú dáta. Aká pekná predstava …

Zavesené dámske oblečenie
Návrh kapsulového šatníka vyskladaného z udržateľného oblečenia od SLOVFLOW. / Foto: SLOVFLOW

Virtuálna móda spolu s udržateľnou, by tak mohla riešiť problém fast-fashion priemyslu. Ten ročne vytvára až 21 miliárd ton textilu, ktoré skončia na skládke, nehovoriac o vysokej spotrebe vody na výrobu.

Zuzana Sidorová

redaktorka SLOVFLOW

Študentka a zakladateľka iniciatívy Zerowaste Girls, pod ktorou organizuje workshopy a prednášky venované témam udržateľnosti a životného štýlu bez odpadu. 

Junior manažérka inovácií na oddelení inovácií a digitálnych služieb hlavného mesta SR. Venuje sa tvorbe výskumu a formovaní digitálnych služieb pre obyvateľov mesta Bratislava.

Viac článkov od tohto autora

Zdieľaj na:

Odporúčané témy