toggle-button-green
toggle-button-green

Zľavy očami udržateľnej značky: Potrebujeme, aby si ľudia uvedomili skutočnú hodnotu produktov

V sérii predchádzajúcich článkov sme sa v Slovflow podrobne venovali téme zliav a výpredajov. Priblížili sme zákulisie tvorby, odkryli ich negatíva a pozitíva a neposlednom rade ich vplyvy na psychiku a nákupné správanie. Cyklus zliav a výpredajov zakončíme v duchu výpovedí našich Slovflow značiek WAKIVAKI a Sussesbag. Dozviete sa aký je ich názor na tému výpredajov, ako tvoria zľavy a aké dopady majú akcie a masívne výpredaje na ich podnikanie.

Ako šijú slow-fashion značky: pomalšie, zodpovednejšie a kvalitnejšie. Zdroj foto: Pexels – Cottonbro

Slovenská značka WAKIVAKY sa špecializuje na upcykláciu textilných odpadových materiálov z odvetvia automobilového a nábytkárskeho priemyslu. Kedysi len školský projekt, z ktorého postupne vzrástla úspešná slovenská firma, založená na princípoch cirkulárnej ekonomiky. Waki-Vaky šije jedinečné batohy, ruksaky či iné praktické doplnky, vhodné na každonenné nosenie.

Ne-bežné kúsky od WAKIVAKY nájdete aj u nás na SLOVFLOW.

SussesBag je slovenská  značka vyrábajúca prepracované dámske kabelky a pánske tašky z prvotriednej kože. V ich výrobe dbajú na využitie kvalitného materiálu do posledného kúsku, pričom sa snažia vyhýbať vzniku akéhokoľvek odpadu. Výroba ich modelov je zákazková a personalizovaná. Zákazník si vie vybrať štýl, veľkosť, farbu kože a šitia, úchyt či dokonca monogram. Tvoria jedinečné modely s citom pre detail a jedinečnosť.

Ne-bežné kúsky od Sussesbag nájdete aj u nás na SLOVFLOW.

Ako vnímate tému zliav a čo pre vás znamenajú obdobia „zľavových sviatkov“ ako Black Friday, vianočné akcie a novoročné výpredaje?

SussesBag: Myslím že nákupné správanie sa u mnohých z nás už v poslednom období zmenilo. Nakupujeme rozvážnejšie a premyslenejšie. Zľavové sviatky však stále sú a môžu byť pascou.

WAKIVAKY: Nákupný ošiaľ počas obdobia Black Friday rozhodne nepodporujeme a nič pre nás neznamená. V tomto období sa skôr snažíme viac komunikovať potrebu hodnoty práce a vyrobeného tovaru. Potrebujeme, aby si ľudia uvedomili, aká je skutočná hodnota našich produktov a prečo u nás nie je možné ponúkať veľké zľavy.

„Potrebujeme, aby si ľudia uvedomili, aká je skutočná hodnota našich produktov a prečo u nás nie je možné ponúkať veľké zľavy.“

Dominika, WakiVaky

Ako ovplyvňujú výpredaje a celoročné zľavy fast fashion predajní váš biznis či mentalitu zákazníkov?

SussesBag: Našou prioritou je tvoriť hodnotu, ktorá je trvácna. Preto fast fashion nepovažujeme  za konkurenciu v pravom slova zmysle. Som toho názoru, že každý si nájde svojho zákazníka. Naši zákazníci skôr siahajú po kvalitných materiáloch s nadčasovým vzhľadom a neholdujú celoročným zľavám vo veľkých reťazcoch.

WAKIVAKY: Ceny vo fast fashion sú celkovo príliš nízke, a preto je im veľmi ťažké konkurovať. V období výpredajov ani nehovoriac. Mentalita väčšiny zákazníkov je nastavená tak, že idú po najnižšej cene, alebo po svetových fast fashion značkách. Česť výnimkám a našim drahým zákazníkom.

Čo pre vás znamená premyslená zľava a ako robíte zľavy vo vašom podnikaní?

SussesBag: Problémom je vyššia cena materiálu, nakoľko si slow fashion zakladá na creme de la creme materiáloch. Zakalkulovaná je cena práce, ktorá má svoju hodnotu, tak, aby odrážala etické princípy. Podiel obchodnej marže potom už nedáva možnosť veľkého priestoru na manévrovanie so zľavami. V predvianočnom období je našou snahou obdarovať zákazníka, preto verným zákazníkom dávame zľavu a zlavičky sa týkajú aj modelov, ktoré boli použité na módnej prehliadke.

WAKIVAKY: Zľavy poskytujeme väčšinou ako poďakovanie zákazníkom, ktorí si už od nás už niečo kúpili v minulosti, alebo ľuďom, ktorým sme našu značku predstavili osobne na rôznych veľtrhoch a podujatiach, alebo prostredníctvom influencerov, ktorí našu značku dostatočne odprezentujú. Jednoducho ľuďom, ktorí vedia o čom je náš biznis a majú záujem ho podporiť, takým vždy radi ponúkneme malú zľavu.

​​Nakupujete v zľavách a výpredajoch v rámci vášho osobného života a ako to na vás pôsobí?

SussesBag: Stresuje ma napriklad to, keď vidím preplnené stojany s oblečením a s ceduľkami -70%. Rozmýšľam vtedy, akú cestu musel ten tovar prejsť než sa dostal do toho obchodu. Doprava, obaly, materiál, výroba a k tomu marža obchodníka.

WAKIVAKY: V osobnom živote sa snažím nenakupovať bezhlavo. Nákup si dobre premyslím a kupujem len to, čo naozaj potrebujem a využijem. Keď už som o nákupe rozhodnutá, zľava ma poteší, no nie je dôvodom môjho rozhodnutia o nákupe.

Keď vidím preplnené stojany s oblečením s ceduľkami -70%, rozmýšľam, akú cestu musel ten tovar prejsť než sa dostal do obchodu.

Eva, Sussesbag

Viac o zodpovedných Slovflow značkách sa dozviete v sekcii Naše značky.

Zuzana Sidorová

redaktorka SLOVFLOW

Študentka a zakladateľka iniciatívy Zerowaste Girls, pod ktorou organizuje workshopy a prednášky venované témam udržateľnosti a životného štýlu bez odpadu. 

Junior manažérka inovácií na oddelení inovácií a digitálnych služieb hlavného mesta SR. Venuje sa tvorbe výskumu a formovaní digitálnych služieb pre obyvateľov mesta Bratislava.

Viac článkov od tohto autora

Zdieľaj na:

Share on facebook

Odporúčané témy