Koniec novembra a jeho posledný piatok v mesiaci tiež známy ako Black Friday otvára sezónu predvianočného nakupovania. Pre obchodníkov je tento čas najvýnosnejší obdobím počas roka. Štatistika ukazuje, že objem predaja v niektorých prípadoch narastá až o 261%. Prečo sa to deje a ako tomu prispievame?
Čo vieme o Black Friday?
Black Friday známy ako Čierny piatok, môžeme považovať za jeden z najväčších nákupných dní v roku. Ide o nasledujúci deň po Vďakyvzdaní, teda piatok po štvrtom štvrtku v novembri. Tento rok pripadol Black Friday na 26. novembra 2021.
V tento deň štartujú obchodníci predvianočnú nákupnú horúčku, ktorá zvyčajne končí až na Štedrý deň. Špecifikom Black Friday sú vďaka výpredajom a šialeným zľavám vysoké objemy predaja, v niektorých prípadoch až do výšky 261%. To prináša obchodníkom príležitosť dostať sa z červených čísel do čiernych – profitových.
Nákupná horúčka pochádza z Ameriky, kde je už považovaná za tradíciu. Ľudia ochotne čakajú hodiny pred nákupnými centrami, len aby boli prvými, ktorí odchytia šťavnaté zľavy. Napriek finančným benefitom je Black Friday považovaný kritikmi za deň konzumnej spoločnosti, zameranej na materializmus. Kvôli ošiaľu zliav môžeme nakupovať iracionálne a impulzívne a to najčastejšie elektroniku, oblečenie či kozmetiku.
Ako vyzerá Black Friday v zahraničí?
Mne prídu na um videá alebo fotky zachytávajúce dlhé rady zákazníkov čakajúcich pred obchodným domom s cieľom nakúpiť čo najvýhodnejšie. Túžba odchytiť najlepšiu ponuku, vedie niektorých čakajúcich pred nákupným centrom nocovať či kempovať. V tomto ročnom období to neznie ako dobrý nápad. Na problém s teplotou či nepohodlím ulice si šikovní predajcovia našli riešenie. Napríklad predajňa Camping world ponúka svojím čakajúcim zákazníkom v radoch stany, ohrievače či ležadlá za zvýhodnené ceny. Takéto vybavenie viete kúpiť vopred a byť tak pripravený na drsnú zimu ulice.
Pohodlnejším spôsobom ako nepremeškať Black Friday a nakúpiť z domova, je návšteva e-shopu. S nástupom internetu a narastajúcim počtom e-predajní a e-commerce mohli predajcovia presúnúť svoje tovary do online prostredia a vyhnúť sa tým strate možných ziskov. Pandémia Covid19 a klesajúce návštevy obchodných centier rovnako podporili tento trend. Nákupná online extravaganza dostala aj svoj názov – Cyber Monday. Termínovo ide o pondelok nasledujúci po štvrtom štvrtku v novembri, resp. pondelok po Black Friday.
Zaujímavosťou je, akým spôsobom na nás predvianočné zľavy alebo samotný Black Friday pôsobia. Máme dojem že nakupujeme tovary vo veľkých zľavách, a preto ušetríme. Je to pravda? Odborník Ondrej Beracka vo videoreportáži pre Hospodárske noviny potvrdil, že väčšina e-shopov, predávajúcich hlavne elektroniku, si svoje ceny upravuje a pred Black Friday navyšuje. Preto sa nedá slepo veriť zľavám a cenám, ktoré počas predvianočných výpredajov vidíme. Pomôcť si vieme využívaním porovnávačov cien ako je napríklad Heureka.
Do popredia sa dostávajú online nákupy. Aj tie si vyberajú svoju daň
Ako vedia byť zľavy a hromadné výpredaje záťažou pre životné prostredie a jeho zdroje, dokážu v niektorých prípadoch aj pomôcť. Pre ľudí z nižších sociálnych pomerov vedia byť zľavy jedinou cestou k nákupu nevyhnutných potrieb. To ale neplatí pre väčšinu z nás žijúcich v pohodlí a komforte západného sveta.
Podľa profesora Nicholasa Ashorda z inštitútu MIT sviatky ako Black Friday alebo Cyber Monday podporujú udržovať spoločnosť orientovanú na spotrebu, čo má nepriaznivý vplyv na životné prostredie. Kultúra založená na konzumerizme a vysokej spotrebe vedie našu planétu do spomínaných červených čísel.
Zákaznícky prieskum od spoločnosti Deloitte ukazal, že medzi rokmi 2017 a 2018 narástla chuť zákazníkov nakupovať takmer o 20% viac. Z toho sa 57% nákupov realizovalo online namiesto nákupu v kamennej predajni. Tento trend je každým rokom citelnejší. Počas trvajúcej pandémie koronavírusu sa nákupy cez internet ešte viac zintenzívnili.
Aktuálnym príkladom je tohtoročná štúdia od poradenskej spoločnosti PwC, zameraná na predvianočné nakupovanie a míňanie. Zistilo sa, že oproti minulému roku, kedy sme kvôli pandémií nemohli cestovať za rodinou, si tento rok plánuje cestovanie za blízkymi až ⅔ ľudí. Prirodzene to zvyšuje nárast nákupu darčekov a príležitostí na míňanie vonku so svojimi blízkymi. V prípade Británie to povedenie k celkovým výdajom za vianočné oslavy a darčeky na sumu 21 miliárd britských libier, čo je o 12% viac ako tomu bolo minulý rok.
Inak na tom nie sú ani online predaje. Cyber Monday si minulý rok podskočil a objem online predajov sa výrazne zvýšil. Potvrdil to aj šéf Adobe Insights Taylor Shreiner: „Zaznamenávame silný nárast presunu offline nákupov do online prostredia“. Adobe očakáva, že Cyber Monday sa stane najväčším online predajným dňom v histórii.
Počas obdobia sviatkov kedy nakupujeme najviac je rozhodujúcim faktorom aj spôsob akým nakupujeme. To definuje ako veľmi zelený spotrebiteľ ste. Analýza spoločnosti VOX a klimatického laboratória Kalifornskej univerzity zistila, že doručenie v nasledujúci deň (ponúkané členom Amazon Prime) zanechalo väčšiu uhlíkovú stopu ako pomalšia forma dopravy. Deje sa to z dôvodu, že rýchlejšia doprava tovarov vyžaduje viac nákladných vozidiel využívajúcich naftu ako menej efektívne prepravné systémy. V tomto prípade znamená, čím rýchlejšie, tým menej ekologicky.
Kto počas Black Friday nakupuje, čo kupuje a pre koho?
Výdavky spojené s nákupmi na Black Friday sú rozdielne medzi oboma pohlaviami. Muži minú podľa odhadov o 60% viac ako ženy (kým muž priemerne minie £338, žena minie £210). Rozdiely vidíme aj medzi vekovými kategóriami, kde predpokladáme, že najviac míňajú mileniáli.
Mysleli ste si, že počas Black Friday ľudia nakupujú vianočné darčeky pre svojich blízkych? Opak je pravdou. Pozrime sa na výsledky prieskumu spoločnosti PWC. Podľa prieskumu až 74% mužov počas Black Friday nakupuje veci pre vlastnú potrebu, väčšina z nás vtedy nakúpi menej ako štvrtinu vianočných darčekov a iba 3% ľudí nakúpi všetky vianočné darčeky pre svojich blízkych.
Naše nákupné správanie reflektuje aj zastúpenie kategórií produktov, ktoré počas Black Friday nakupujeme. Ako vidíme na grafe, móde patrí druhé miesto v rebríčku najviac nakupovaných kategórií produktov. Tento rok sa dokonca odhaduje, že na oblečenie a módne doplnky minieme viac ako predchádzajúci rok 2020.
Aj módny priemysel má podiel na nákupnej horúčke
Ľahko dostupné oblečenie za nízke ceny, môže byť pre nás počas Black Friday neodolatelnou ponukou. Ak sa ale nákupy a predaje dejú naraz vo veľkom množstve, trpí tým hlavne životné prostredie. Potvrdila to aj štúdia nadácie Ellen Macarthur, ktorá odhaduje, že každú sekundu sa vyhodí kamión textilu. Rovnako sa pri spracovaní a výrobe rýchlej módy vyrábajú odevy z materiálov, ktoré často používajú mikrovlákna plastu znečisťujúcich vodu a pôdu. To sa deje pri likvidácií oblečenia ako spaľovanie alebo skládkovanie.
Pripomeňme si ikonický príklad značky Pretty Little Thing, ktorú sme zmienili v našom článku – Aká je skutočná hodnota lacného oblečenia. Počas Black Friday značka ponúkala 99% zľavy na svoje odevy a doplnky. Topánky na vysokom opätku ponúkali za smiešnych 25 pencí a šaty za 8 pencí. Ako veľmi sa snažia vypredať svoje mimosezónne zásoby, ak dokážu ponúkať svoje odevy za tak nízke ceny? O čo viac je znepokojujúce, za akých podmienok je toto oblečenie vyrobené. Ľudia pracujúci v módnom priemysle sú ohrození chudobou a nebezpečím tovární, ktoré toto trendy oblečenie vyrába. Z toho dôvodu značka čelila silnej kritike a pobúreniu zákazníkov.
Black Friday nie je typický len pre low-cost značky, zapájajú sa aj tie high-fashion. Síce to z dlhodobého hľadiska nie je rozumným krokom, je ťažké sa ubrániť možným ziskom. Na blogu Vogue môžete nájsť tipy na nákup od značiek ako Stella McCartney, Ganni či Jacquemus, ktoré počas Black Friday ponúkajú takmer 50% zľavy na svoje high-fashion kúsky. Tiež sa do online Black Friday zliav pridali značky ako Balenciaga, Marc Jacob, ponúkajúc 20% zľavy.
Aká je odpoveď na rastúcu spotrebu?
V skutočnosti štúdie o materializme a spotrebe zistili, že viac neznamená lepšie. Moderné minimalistické hnutia si to vzali k srdcu a preto sa snažia vyhnúť tvrdému konzumerizmu, ktoré podobné nákupné sviatky podporujú.
Známym príkladom je aktivistické hnutie Fashion Revolution, ktoré skúma problémy nadprodukcie, nadmernej spotreby a vzniknutého odpadu v textilnom priemysle. Pozrite si ich tohtoročnú kampaň proti bezduchej spotrebe počas Black Friday. Zapojiť sa viete aj vy prostredníctvom sociálnych sietí. Stačí zdieľať niektorú z ich pripravených grafík, ktoré si môžete stiahnuť u nich na webe.
Zaužívané spôsoby zomierajú pomaly. Ak sme zvyknutí na určité normy a štandardy, je veľmi náročné od nich upustiť. Predstavte si, že svojim blízkym poviete, že ste im na Vianoce nekúpili nič kvôli klimatickej zmene. Síce tento razantný skutok má najvýraznejšie dopady, ale nemusí byť jediným riešením na problém, ktorý hromadné nákupné sviatky vytvárajú. Kompromisom medzi nakupovaním a voľou žiť udržateľnejšie môže byť práve premyslené a zodpovedné nakupovanie.
Zuzana Sidorová
redaktorka SLOVFLOW
Študentka a zakladateľka iniciatívy Zerowaste Girls, pod ktorou organizuje workshopy a prednášky venované témam udržateľnosti a životného štýlu bez odpadu.
Junior manažérka inovácií na oddelení inovácií a digitálnych služieb hlavného mesta SR. Venuje sa tvorbe výskumu a formovaní digitálnych služieb pre obyvateľov mesta Bratislava.